Du kan opprette forskjellige typer grupper. Vi anbefaler å opprette private grupper.
For mer informasjon om andre gruppetyper, ta en titt på denne siden.
Denne videoen viser hvordan du oppretter og deler grupper i Zotero:
1. VElg Fil -> Nytt bibliotek -> Ny gruppe.
Du kan også klikke på Create a New Group-knappen på hovedsiden for grupper på zotero.org.
2. Du sendes til nettsiden zotero.org/groups/new. Gi gruppen et navn, velg Group Type og klikk Create Group.
3. Velg dine innstillinger for denne gruppen og klikk Save Settings. Vi anbefaler disse innstillingene:
4. Du kan når som helst endre innstillingene for gruppene dine ved å gå til hovedsiden for grupper på zotero.org.
5. Etter synkronisering vil den nyopprettede gruppen vil være synlig for deg selv under menypunktet Gruppebibliotek.
Om du skal samarbeide eller skrive sammen med noen andre, er det praktisk å dele en gruppe i Zotero. Her kan du se hvordan du oppretter en gruppe, og under kan du se hvordan man deler en gruppe med et eller flere medlemmer.
1. Gå til gruppen du ønsker å dele og velg Manage Members.
2. Velg Send More Invitations.
3. Skriv inn brukernavn eller e-postadresse til dem du vil invitere og klikk Invite Members. Du må bruke den e-postadressen som Zotero-kontoen til vedkommende er registrert med.
4. Du som inviteres inn i gruppen, får en e-post med en lenke som tar deg til en side hvor du må velge "Join" for å bli medlem av gruppen.
Om du har satt opp synkronisering av data og er medlem av en gruppe med et bibliotek tilknyttet seg, vil denne gruppen være synlig i venstrepanelet i Zotero. Du kan dra og slippe referanser til det delte biblioteket fra ditt eget lokale bibliotek.
Du kan legge til Collections i et delt bibliotek.
Vær oppmerksom på at gruppebibliotek er helt separate fra ditt lokale bibliotek. Referanser som legges i det delte biblioteket, er separate kopier. Endringer som gjøres i det ene biblioteket, vil ikke være synlige i det andre før du legger til den endrede referansen på nytt.
Når du har opprettet en gruppe, kan du legge til en eller flere Collections (undergrupper) i ditt lokale bibliotek eller i en delt gruppe. Dette kan være hensiktsmessig for å sortere referanser du mener hører sammen. Du kan dra og slippe referanser til dine Collections fra lokalt bibliotek eller en annen gruppe, og det er viktig å være klar over at en referanse kan tilhøre flere grupper.
1. Høyreklikk på biblioteket eller gruppen hvor du ønsker å opprette en Collection.
2. Klikk New Collection og gi den et navn.
Du kan også legge til en Collection ved å klikke på knappen for New Collection.