Skip to Main Content

Zotero

Guide til Zotero for studenter ved Handelshøyskolen BI

Video: Legge til referanser i Zotero

Legg til referanse til en nettside

Den enkleste måten å legge til referanser i Zotero på er ved å bruke "Zotero-knappen" i nettleseren.

Ikonet endrer seg litt fra nettleser til nettleser og avhengig av hva du skal legge til:

  • flere referanser fra en treffliste
  • artikkel
  • nettside 
  • bok 
  • PDF 
  • leksikon

  

Legg til en nettside ved å gå til siden du vil legge til og klikk deretter på "Zotero-knappen". Her er et eksempel med siden "Sustainability" fra Equinor.

                                                                                                                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         

                                                                                   

Når du har lagt til referansen, må du alltid gå til Zotero for å se om du har fått med all informasjonen som trengs og rette eventuelle feil. Se vår lange APA 7-guide for å vite hvilke felter som skal fylles ut                                                                                                                                                                    

Oria

I Oria får du en oversikt over artikler og bøker som finnes i norske bibliotek. Herfra kan du legge til referanser i Zotero. 

  1. Gå til Oria.
  2. Gjør et søk, her har vi søkt etter emnet "Open innovation". 
  3. Velg så "Zotero-knappen", som nå ser ut som en mappesiden du kan velge fra en treffliste hvilke referanser du ønsker å lagre. Dersom du søker etter én bestemt bok/artikkel, er fremgangsmåten lik, bortsett fra at ikonet ser ut som en bok og referansen legges til automatisk i Zotero når du klikker på bokikonet.  
  4. Velg så de referansene du vil ta vare på, her de to øverste, og klikk OK. 

                                         

    5. Gå til Zotero for å sjekke at referansene er korrekte. Sjekk også at all obligatorisk informasjon er med. 

Google Scholar

  1. Gå til Google Scholar, og gjør et søk. Her har vi søkt etter "Product innovation management". 
  2. Velg så "Zotero-knappen" som nå ser slik ut siden du kan velge fra en treffliste hvilke referanser du ønsker å lagre. 
  3. Velg de referansene du ønsker å ta vare på og klikk OK.                                                    
  4. Gå til Zotero og kontroller at de importete referansene er korrekte. Sjekk også at all obligatorisk informasjon er med. 

Bibliotekdatabaser - Business Source Complete, Web of Science og Idunn

Biblioteket abonnerer på mange ulike databaser med artikler, og fra alle disse kan du legge til referanser i Zotero.

Noen av de mest brukte er:

Bruk "Zotero-knappen" i nettleseren for å legge til referanser. Knappen ser litt forskjellig ut avhengig av hva du skal legge til: 

  • flere referanser fra en treffliste
  • artikkel
  • nettside 
  • bok 
  • PDF 
  • leksikon

Se etter hvordan "Zotero-knappen" ser ut der du ønsker å lagre en referanse. Ikke alle databaser tillater at du lagrer flere artikler samtidig fra en treffliste. Da må du gå inn på de artiklene du er interessert i, og lagre én og én.

 

Legge til referanser fra pensumlisten - Talis

1. Åpne Zotero.

2. Søk opp pensumlisten for kurset du vil legge til. Du finner pensumlister for alle kurs her: http://readinglist.bi.edu/index.html.

3. Velg "View & Export" og deretter "RIS".

 

4. Da åpner denne dialogboksen seg. Velg OK.

 

5. Vips, så har du lagt til referansene til alt som står på pensum i kurset i ditt Zotero-bibliotek. 

 

Legge til en referanse manuelt

Det er mulig å legge til referanser manuelt, f.eks. om du ikke finner kilden på nettet. 

  1. Åpne Zotero og klikk på det grønne plusstegnet.
  2. Velg hvilken type kilde du skal legge til, f.eks. book eller journal article. 
  3. Fyll inn de obligatoriske feltene. Dette varierer avhengig av dokumenttype, Se mer info om dette på bibliotekets side om å referere til kilder.

 

Det er også mulig å legge til referanser ved å bruke f.eks. DOI eller ISBN

  1. Klkk på "tryllestaven".
  2. Fyll inn den identifikatoren du har, f.eks DOI. 
  3. Vips, så har Zotero laget en referanse basert på DOI-en. 
  4. Sjekk at referansen er riktig og at all obligatorisk informasjon er med. 

Legge til PDF-er du har lagret på din maskin

Dersom du har PDF-er lagret på maskinen din og ønsker å legge dem til med en referanse i Zotero, er det bare å dra filene inn i Zotero-programmet. 

Zotero vil da automatisk forsøke å hente ut metadata fra fila, slik at det automatisk opprettes en referanse med disse metadataene og PDF-en. Det er også mulig å høyreklikke på PDF-en og trekke ut metadata dersom dette ikke skjer automatisk. 

Hvis Zotero ikke klarer å hente ut metadata, kan det være like kjapt å legge til referansen ved hjelp av DOI, hvis PDF-en f.eks. er en tidsskriftartikkel med DOI. Lim inn DOI-en, høyreklikk på referansen og velg "Add Attachment" og Attach Stored Copy of File" for å legge til PDF-en. 

 

PDF-er uten metadata

Dersom Zotero ikke klarer å hente ut metadata fra en PDF du har lagt inn, må du legge inn metadata manuelt. Det kan du gjøre slik:

  1. Høyreklikk på PDF-en og velg "Create Parent Item".


     
  2. Velg "Manual Entry".


     
  3. Legg inn informasjon om dokumentet.

 

Legge PDF til eksisterende referanse

Hvis du har en PDF lagret på maskinen din som du ønsker å legge til en eksisterende referanse i Zotero, kan du dra den inn i Zotero-programmet og slippe den over den aktuelle referansen. Det samme kan du gjøre med andre filtyper du har lagret på maskinen din, f.eks. et Word-dokument.