Skip to Main Content

Zotero

Guide til Zotero for studenter ved Handelshøyskolen BI

Video: Installer og kom i gang med Zotero

Denne filmen viser hvordan du laster ned og kommer i gang med Zotero. Det er tre ting du må gjøre for å komme i gang og disse er beskrevet under her:
  1. Installere programmet
  2. Installere Zotero Connector
  3. Lage deg en ident på Zotero.org
  4. Du kan også vurdere å laste ned noen av tilleggene til Zotero. Du finner noen forslag under "Nyttige plug-ins" i menyen. Vi vil særlig anbefale Zotero Preview.

Last ned Zotero til din PC/Mac

  1. Lukk alle Office-applikasjoner (Word, Excel, Outlook osv.) før du starter installasjonen

  2. Gå til https://www.zotero.org/download/.

    Vennligst vær oppmerksom på at Zotero er en tjeneste fra en tredjepartsleverandør uten noen avtale med eller tilknytning til BI. Det er frivillig å bruke plattformen og ikke en forutsetning for å være student ved BI. BI gir ingen garantier eller forsikringer i relasjon til denne tredjepartstjenesten eller -leverandøren, og BI har intet ansvar for at tjenesten er i samsvar med lover og regler. Enhver bruk av Zotero er ditt valg og din risiko.
     

  3. Last ned programmet Zotero 5.0 for Windows hvis du har PC, følg instruksjonene, velg "Standard installation". Programmet er også tilgjengelig for andre operativsystemer, velg det du har, f.eks. MacOS.

  4. Installer også Zotero Connector som ligger på den samme siden. Denne er tilgjengelig for Chrome, Firefox og Safari. Zotero Connector fungerer ikke med Internet Explorer, så vi anbefaler at du bruker en annen nettleser. 

 

Når du åpner Word etter installeringen, skal du finne en Zotero-fane i menyen øverst.

 

Dersom Zotero-fanen ikke vises i Word, se her.

Registrer Zotero-konto og sett opp synkronisering

Vi anbefaler at du registrerer deg på https://www.zotero.org/user/register for å kunne synkronisere kildene mellom Zotero-programmet og skyen. Ved å registrere deg i Zotero-skyen kan du også dele grupper med andre.  

Du får ubegrenset lagringsplass om du registrerer deg med din BI-e-postadresse eller legger den til etter at du har registrert deg. Les mer om vår institusjonsavtale.

 

Etter du har registrert deg, åpner du Zotero-programmet for å sette opp synkronisering med skyen.

Velg Edit og så Preferences.                                                                                                                                         

Velg Sync og legg inn brukernavnet og passordet du brukte da du registrerte deg.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

Behold innstillingene som Zotero foreslår for synkronisering. 

Institusjonsavtale

BI har inngått en institusjonsavtale med Zotero. Dette gir deg ubegrenset lagring av dine Zotero-filer i skyen og gir deg mulighet til å synkronisere PDF-er, bilder og andre filer på tvers av maskiner og enheter.

Du kan knytte kontoen din til institusjonsavtalen på to måter.

  1. Nye brukere kan registere seg med sin e-postadresse fra Handelshøyskolen BI (s-nummer@bi.no).
  2. Eksisterende brukere som har registert seg med annen e-postadresse, kan knytte seg til institusjonsavtalen ved å legge til sin BI-e-postadresse på siden for innstillinger.

 

Du kan gå til Storage settings i Zotero for å se at kontoen er tilknyttet Handelshøyskolen BI sitt abonnement.

 

Meny for innstillinger

For å få tilgang til å endre innstillinger velg: 

 "Edit → Preferences" (Windows/Linux) eller "Zotero → Preferences" (Mac). 

 

Da dukker denne menyen opp:

  • General: endre utseende (skriftstørrelse etc.), innstillinger for import og andre generelle innstillinger
  • Sync: innstillinger for data- og filsynkronisering
  • Search: innstillinger for PDF-indeksering, relevant statistikk 
  • Export: defaultinnstillinger for litteraturlister og referanser
  • Cite: legg til, fjern, rediger og forhåndsvis siteringsstiler og installer Word-plugins
  • Advanced: velg lagringssted for Zotero-data, andre avanserte innstillinger